Hou je weerstand op pijl met deze 4 acupunctuurpunten

 

De combinatie van de onderstaande 4 acupressuurpunten verhogen je weerstand en als je al ziek bent helpt het je om sneller te herstellen.

Hoe ga je te werk?

  • Ga gemakkelijk zitten.
  • Geef onderstaande punten stevige druk met je duim, terwijl je diep naar je buik ademt – ongeveer 30 seconden per punt.
  • Werk van boven naar beneden: Nier 27, Dikke Darm 11, Long 7, Maag 36
  • De punten Nier 27 en Maag 36 kun je aan beide kanten van je lichaam tegelijk behandelen.
  • De punten Long 7 en Dikke Darm 11 druk je om de beurt. Voel welke het gevoeligst is. Dit punt verdient de meeste aandacht.

Je kunt dit zo vaak doen als je wilt, maar behandel jezelf minimaal één keer per dag.

 

 

Nier 27 versterkt je immuunsysteem en helpt bij klachten aan de luchtwegen zoals kortademigheid, hoesten of hyperventilatie. Het punt ligt 2 duimbreedtes vanaf de middenlijn, net onder je sleutelbeen, in een kuiltje.

 

 

Dikke darm 11 verhoogt niet alleen de weerstand, maar helpt ook bij (hoge) koorts.

Het punt ligt aan het uiteinde van de elleboogplooi, aan de duimkant, in een holte.

 

 

Long 7
Aan de basis van je duim zie je een kuiltje. Vanaf dat kuiltje ligt Long 7 ongeveer 2 vingerbreedtes hoger op je arm.

Dit krachtige acupunctuurpunt activeert je weerstand en helpt bij hoest, hoofdpijn en een stijve nek.

 

 

Maag 36 versterkt je immuunsysteem, helpt bij vermoeidheid en versterkt de spijsvertering.

Het punt ligt een handbreedte onder je knieschijf, net aan de buitenzijde van je scheenbeen (tibia).

 


Eet wat past bij het seizoen

In het Westen hebben we een hele andere kijk op voeding dan vanuit de Chinese geneeskunde. Binnen de Chinese geneeskunde speelt voeding een belangrijke rol in het in balans blijven met de natuur. De spijsvertering is de stoofpot van je lichaam. Het voedsel wat in de stoofpot gaat wordt verwarmd en gekookt, tot het gaar is. Alles wat bruikbaar is wordt via de organen verspreid door het lichaam en wat niet bruikbaar is wordt uitgescheiden. De stoofpot zorgt ook voor je energiehuishouding.

Voedingsmiddelen hebben een bepaalde 'temperatuur' en daarmee hebben ze effect op het lichaam. Aardappelen hebben een neutrale temperatuur. Aardappelen uit de oven zijn warm en een aardappelsalade neigt naar koud. Sambal is heet. Sambal uit de diepvries is nog steeds heet. Verwarmen of koelen kan dus effect op de temperatuur hebben, maar niet altijd.

Om de stoofpot goed op temperatuur te houden is het belangrijk om vooral verwarmende (niet 'hete'!) en neutrale voedingsmiddelen te eten. Eet je te veel koude voedingsmiddelen dan doof je in feite de stoofpot en worden de voedingsmiddelen niet gaar. Eet je daarentegen weer te veel hete voedingsmiddelen, dan putten anderzijds de vloeistoffen uit, je organisme raakt oververhit, de stoofpot kookt droog.

Koude voedingsmiddelen (rauwkost, fruit en yoghurt) worden vooral 's zomers gegeten, maar ze zijn als ijsblokjes voor de stoofpot. Pas dus op met te veel koude voedingsmiddelen.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen met de verschillende energieën:

Koud: Tomaat, watermeloen, banaan, pomelo, grapefruit, moerbei, sterfruit, zeewier, kelp, inktvis, krabben, zeeschelpen, spruiten, sla, zout en sojasaus.

Koel: Gierst, gerst, tarwe, boekweit, aubergine, komkommer, selderij, broccoli, bloemkool, spinazie, Chinese kool, erwt, peren, meloen, appel, ananas, kokosnoot, aardbei, sinaasappel, mandarijn, mango, papaja, theeblad(groenthee), tofu, champignons, eiwit, sojamelk, sesamolie, room, yoghurt en kaas.

Neutraal: Rondkorrelige rijst, maïs, (zoete) aardappel, wortel, rode biet, zachte meloen, sojabonen, pinda, cashewnoot, pistachenoot, zwarte sesam, zonnebloemzaad, pruimen, vijgen, druiven, citroen, olijven, shiitake-paddestoel, zeegarnalen, varkensvlees, eend, gans, oester, rundvlees, kwarteleierdooier.

Warm: Koriander, ui, prei, asperges, paprika, groene munt, granaatappel, abrikoos, perzik, kers, lychee, framboos, kastanje, pompoen, kleefrijst, dadels, walnoot , pijnboompitten, mosselen, zoetwaterpaling, kreeft, zoetwatergarnalen, kip, schapenvlees, wild, ham, geitenmelk, komijn, kruidnagel, venkel, knoflook, gember (vers), dillezaad, nootmuskaat, rozemarijn, steranijs, zoete basilicum, koffie, azijn, wijn, plantaardige olie en jasmijn.

Heet: Zwarte peper, kaneel, gember (gedroogd), chilipeper en mosterdzaad.

 

De spijsvertering hoort grotendeels bij het element Aarde (energie van de maag en de milt). Daarom moet voeding die verbonden is met deze fase de hoofdmoot van de voeding uitmaken. De andere elementen moeten echter allemaal vertegenwoordigd zijn. Onderstaand de elementen en de organen, de smaak, het seizoen en de voedingsmiddelen die daarbij horen:

Aarde element

Organen: Maag en Milt

Smaak: Zoet

Seizoen: Voor- en nazomer

Voeding: Zoet voedsel moet de basis van de maaltijd vormen. Te zoet voedsel of uitsluitend zoet voedsel (dat betreft met name suiker en andere zoetmiddelen) schaadt de milt, en daarmee de energieopbouw.

  • Granen: gierst, mais, gerst, brood met gist, zoete rijst
  • Groenten: pompoen, venkel, koolsoorten, aardappelen, erwten, wortel, asperges, aubergine, avocado, broccoli, champignons, courgette, paprika, selderij, spinazie
  • Fruit: abrikozen, krenten, perzik, rozijnen, zoete kers, dadel, druif, pruim, vijg, appel, peer, honing meloen, papaja, peer, banaan, mango, watermeloen
  • Noten en zaden: pijnboompitten, pistachenoten, walnoten, zonnebloempitten, hazelnoten, amandel, kokos, sesam, kastanje
  • Kruiden en specerijen: kaneel, venkelzaadjes, karwij, vanille, saffraan, dragon
  • Sojaproducten
  • Vlees: kalf en rund
  • Drinken: venkelthee, honingwijn, druivensap, appelsap, groentesap, zoethoutthee
  • Zuivel: kokosmelk, boter, ei, kaas, koeienmelk, room
  • Zoetmiddelen: stevia, honing, marsepein, rietsuiker
  • Plantaardige oliën

Metaal element

Organen: Longen en Dikke darm

Smaak: Scherp

Seizoen: Herfst

Voerding: Met mate scherpe voedingsmiddelen harmoniseren en stimuleren de long. Teveel scherpe voedingsmiddelen schaden de long.

  • Granen: haver, rijst
  • Groenten: look, mierikswortel, ui, sjalot, koolraap, radijs
  • Kruiden en specerijen: cayennepeper, chili, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat, peper, steranijs, tabasco, basilicum, bieslook, dille, gember, kardemom, knoflook, komijn, koriander, laurier, majoraan, mosterd
  • Vlees: gans, kalkoen, haas, fazant, hert, kwartel, patrijs, ree, wild zwijn
  • Drinken: jenever, whisky, wodka, yogithee, pepermuntthee, rijstwijn
  • Zuivel: gefermenteerde kaas, harde kaas, schimmelkaas

Water element

Organen: Blaas en nieren

Smaak: Zout

Seizoen: Winter

Voeding: Met mate zout voedsel stimuleert de nier. Teveel zout voedsel schaadt de nier.

  • Granen: haver en rijst
  • Groenten: zeewier, nori, wakame, kombu
  • Peulvruchten
  • Kruiden en specerijen: agar-agar, miso, sojasaus, zout
  • Vlees/vis: aal, ansjovis, baars, forel, garnaal, kabeljauw, krab, zalm, tonijn, schol, mossel, kreeft, alle gerookte vissoorten, inksvis, kaviaar, oester, karper
  • Drinken: mineraalwater

Hout element

Organen: Lever en Galblaas

Smaak: Zuur

Seizoen: Lente

Voeding: Met mate zure voedingsmiddelen harmoniseren de lever. Teveel zure voedingsmiddelen schaden de lever.

  • Granen: gort, spelt, tarwe
  • Groenten: augurk in zuur, spruiten, zuurkool, tomaten
  • Fruit: aalbessen, aardbeien, zure appels, blauwe bessen, bramen, kruisbessen, sinaasappelen, ananas, citroen, kiwi en rabarber
  • Kruiden en specerijen: azijn en peterselie
  • Vlees: kip en eend
  • Drinken: vruchtensap, wit bier, witte wijn
  • Zuivel: yoghurt, jonge kaas, kefir, kwark, zure room

Vuur element

Organen: Hart en Dunne Darm

Smaak: Bitter

Seizoen: Zomer

Voeding: Met mate bittere voedingsmiddelen harmoniseren en stimuleren het hart. Teveel bittere voedingsmiddelen schaden het hart.

  • Granen: boekweit en rogge
  • Groenten: rode kool, veldsla, witlof, andijvie, artisjok, olijven, rode bieten
  • Fruit: grapefruit, kweepeer en vlierbes
  • Kruiden en specerijen: cacao, jeneverbes, kurkuma, oregano, papaver, rozemarijn, tijm en salie
  • Vlees: geit, lam, schaap, alle gegrilde vleessoorten
  • Drinken: koffie, rode wijn, bier, duizendbladthee, zwarte thee, kamillethee

 

Recept voor de herfst:

Pompoensoep met zoete aardappel en kurkuma

Ingrediënten

1 flespompoen in grove stukken, 1 zoete aardappel geschild en in grove stukken, 2 uien in grove stukken, 2 teentjes knoflook fijngehakt, 1 el gemberpoeder, 1/2 el cayennepeper, peper, 1 el paprikapoeder, 1 el kurkuma, 1 liter kippenbouillon, 400 milliliter kokosmelk, zout

Instructies

Verhit een beetje olie in een diepe pan. Doe hier de uien en de knoflook bij en fruit deze aan tot het goed begint te geuren. Voeg de pompoen, de zoete aardappel en alle specerijen toe. Roer het geheel goed door en bak 5 minuutjes mee. Schenk de kippenbouillon in de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en laat de soep met de deksel op de pan 30 minuten zachtjes doorkoken. Pureer de soep met een staafmixer. Schenk de kokosmelk in de pan en verwarm het geheel nog even door. Breng de pompoensoep op smaak met peper en zout.


Het lichaam heeft magnesium nodig voor de vorming van bot en spieren, maar ook belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels en voor een goede werking van de spieren. Dit minerale zout maakt ons lichaam niet zelf aan. We moeten magnesium daarom zoveel mogelijk uit onze voeding halen. Zonder magnesium kan ons lichaam geen energie produceren en zouden onze spieren zich continu samentrekken. 

Symptomen van een mogelijk magnesiumtekort zijn:

  • toegenomen stressgevoeligheid
  • (chronische) vermoeidheid
  • gebrek aan concentratie
  • angst en paniekaanvallen
  • (spannings)hoofdpijn
  • rusteloze benen syndroom (RLS)
  • bronchospasmen en bronchiale reactiviteit
  • hartritmestoornissen
  • premenstrueel syndroom
  • fibromyalgie
  • geïrriteerdheid
  • nervositeit
  • depressie
  • misselijkheid
  • slapeloosheid
  • slecht geheugen
  • duizeligheid
  • trombose
  • bloeddrukverhoging
  • gespannen spieren
  • spierkramp
  • spierzwakte
  • oorsuizen
  • tinnitus
  • tremoren
  • ontstekingsreacties
  • maagpijn

Magnesium voedingsbronnen

  • Groene (blad)groenten
  • Bananen, abrikozen, pruimen, vijgen
  • Volle ongeraffineerde granen; boekweit, haver, quinoa
  • Vis: zalm, makreel, heilbot
  • Soja
  • Avocado
  • Noten en zaden
  • Peulvruchten
  • Erwten en bonen

Een magnesiumoverschot kan ontstaan door:

  • nierinsufficiëntie of nierfalen
  • slecht werkende schildklier
  • overactieve bijschildklier
  • ziekte van Addison
  • verzuring van het bloed (te lage pH) bij diabetes

Symptomen van een magnesium overdosering zijn onder meer:

  • misselijkheid en overgeven
  • diarree
  • spierzwakte
  • onregelmatige hartslag
  • lage bloeddruk

  • urineretentie

  • ademhalingsproblemen

  • moeheid